Välkkasv – kas ellujäämiseks maskeerunud strateegia?

 

Raamat „Välkkasv“ räägib megakasvu faasis ettevõtete vajadusest võtta erakordses mahus riske, võrreldes tavapärast kasvu läbivate äridega. See räägib eelkõige tehnikatest, kuidas suurelt võita, aga ruumi jagub ka suurelt kaotamise lugudele. 

 

Esimest korda kasutati mõistet „välkkasv“ (ingl blitzscaling) II maailmasõja ajal, mil Natsi-Saksamaa väed hülgasid traditsioonilise aeglase liikumistempo, mis hoidis varustus- ja taganemisteed avatuna.

 

Reid Hoffman, raamatu üks autor, on Harward Business Review’le antud põnevas intervjuus öelnud: „Välksõja teooria seisnes selles, et kui kannad kaasas ainult seda, mida vajad, võid liikuda väga-väga kiiresti, üllatada vaenlasi ja võita. Kui jõudsid poolele teele sihtkohta, tuli otsustada. Kui tegite otsuse edasi liikuda, olite kõik mängus. Võitsite suurelt või kaotasite suurelt.“

 

Samal ajal ülikiire kasvuga peab ettevõte suutma ilma probleemideta teenindada olemasolevat ülemaailmset turgu – välkkiire kasv ja „sunnitud“ uuendus käivad tihti käsikäes. Sellised ettevõtted loovad alati palju tulevikutöökohti, sest nad on sunnitud oma protsesse pidevalt täiendama, näiteks tehisintellektiga. Eestis on välkkasvu faasis Bolt, Veriff, Sceleton ning oma ambitsioonilt ka Enefit Green.

 

Et ärid toimiksid riikide vahel, lisab see ahelasse transpordi-, kaubandus-, makse- ja teabevoogude võrgustikke. Kes tahab olla rahvusvaheliselt konkurentsis, peab kõiki neid võimalikult hästi ära kasutama; seega pole „Välkkasv“ üksnes tehnoloogiasektorile oluline raamat: see katab tegevusvaldkondi laiemalt ja kombinatsioonis.

 

Nagu Hoffman ütleb: „Kasutage tehisintellekti masinõpet ja tsüklid muutuvad veelgi kiiremaks.“

 

Kiirus vs. potentsiaalne katastroof

 

Välkkasv on alati juhtimislikult ebatõhus ning põletab eelduslikult läbi palju kapitali. Ükssarvikud ei raporteeri asjata sadade miljonite eurode kaasamist – see on nende ainus võimalus kasvu kindlustada. Üks terav näide raamatust: Bolti konkurendi Uberi juhid küsisid äsja palgatud insenerilt: „Kes on kolm parimat inseneri, kellega oled oma eelmisel töökohal koos töötanud?“ Seejärel saadeti neile kolmele tööpakkumised ilma vestluse ja taustakontrollita. Ühe laupäevaga palgati 100 arendajat. Missugune klassikaline ettevõte oleks selleks valmis? Aga kui teil pole teist valikut?

 

Hoffman ja Yeh väidavad, et tänapäeva maailmas on oluline „saavutada uskumatu kiirusega tohutu ulatus“, haarata turg enne, kui seda teevad konkurendid. Nende määratluse kohaselt seab välksõda „tõhususe ees kiiruse prioriteediks“ ning riskib „potentsiaalis katastroofilise lüüasaamisega, et maksimeerida kiirust ja üllatust“.

 

Välkkasvu teooria järgi jääb tippu tõenäoliselt ettevõte, kes saavutab esimesena mastaabiefekti. Seejuures ei pruugi ettevõtte juhid teada, kuidas nad pikemas perspektiivis raha teenivad.

 

Sellest eeldusest on saanud Silicon Valley doktriin. Kas see on ka õige? Kui Uber ega Airbnb poleks kaasanud sadu miljardeid dollareid, et oma kasvu toetada, kas ka sellisel juhul olnuksid välkkasvu tehnikad võimalikud? Kriitikud kahtlevad. Nende meelest ei ole välkkasv edu retsept, vaid pigem ellujäämise eeldus, mis maskeerub strateegiaks. Et saada selgust, lugege ise „Välkkasvu“.

Hind klubis: Hind poes:

Välkkasv – kas ellujäämiseks maskeerunud strateegia?

Välkkasv – kas ellujäämiseks maskeerunud strateegia?

Kõik raamatud

Kodukord

1. Äripäeva raamatuklubis ilmub iga kuu (v.a juulis) 1-2 klubiraamatut juhtimise, psühholoogia, müügi, turunduse vms teemal.

2. Kord kuus saadame klubi liikmetele uusi raamatuid tutvustava uudiskirja.

3. Klubi liige saab jooksva kuu klubiraamatud 21% poehinnast odavamalt, peale selle teeme muid sooduspakkumisi.

4. Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta. Kui tellite raamatud kulleriga, on tasu 1,50 eurot.

5. Klubiraamatute eest saab tasuda e-arve püsimaksekorraldusega või arve alusel.

6. Kui soovite kuu klubiraamatutest loobuda, teatage sellest hiljemalt 20. kuupäevaks (juunis ja detsembris 15. kuupäevaks). Loobumiskuupäeva tuletame meelde ka SMS-i teel. Teatamata jätmist peame raamatute tellimiseks.

7. Raamatutest loobumisest saate teatada:
a) klubi kodulehel raamatuklubi.aripaev.ee,
b) telefonil 667 0400 (tööpäeviti kell 9‒17),
c) aadressil [email protected].

8. Klubi liige saab jooksva kuu klubiraamatuid osta ka e-raamatuna, klubihinnaga e-raamatu ostmiseks saadame kuu uudiskirjas lingi ja unikaalse sooduskoodi. E-raamatu ostmine ei tühista paberraamatute tellimust.

9. Kui ostate aasta jooksul vähemalt 6 raamatut, saate lisaks kingituseks valida ühe varem ilmunud klubiraamatu.

10. Raamatuklubist lahkumiseks kirjutage [email protected] või helistage 667 0400 (tööpäeviti kell 9‒17).