narratiiv_nelli janson

Ettevõtte lugu on arvude kõrval sama tähtis või tähtsamgi

 

Ettevõtte väärtuse hindamine on investeerimisotsuse alustala, sest just selle käigus peaks selguma, kas ettevõte on turul üle- või alahinnatud. Kuigi analüüsimise tarbeks on loodud palju valemeid ja mudeleid, võib tegelikkuses ettevõtte väärtuse hindamine olla loomingulisem tegevus, kui pealtnäha tundub, sest isegi must-valgel kirjas olevate arvude tegelik sisu võib taanduda tõlgendamise küsimuseks. Veelgi harvemini mainitakse aga ettevõtte loo tähtsust, sest eeldatakse, et palja jutu peale ei hakka ju keegi oma raha kuhugi investeerima. Või siiski?

 

 Lugu ja finantsnäitajad peavad teineteist toetama

Raamatus „Narratiiv ja numbrid“ läheneb autor Aswath Damodaran investeerimisele hoopis uue nurga alt. Damodaran on New Yorgi ülikooli majandusprofessor ning finantssektoris oma ettevõtte väärtuse hindamise ja aktsiaanalüüsi õpikute ja artiklite tõttu väga tuntud. On ütlematagi selge, et Damodaran tunneb end arvudemaailmas nagu kala vees, kuid oma raamatus viskab ta kõigile omasugustele numbripurejatele kinda, väites, et ettevõtte lugu on arvude kõrval sama tähtis ja ettevõtte algfaasis ehk isegi tähtsam  kui finantsnäitajad.

Damodaran jagab oma lugejad kahte rühma, ühed on numbripurejad ja teised jutuvestjad. Kumbki rühm hindab ja tõlgendab andmeid täiesti omamoodi.  Just sel põhjusel tekib ettevõtte väärtuse hindamisel tihtipeale palju lahkhelisid, sest arvud annavad meile pealtnäha kindla aluse, millele toetuda. Need on täpsed ja objektiivsed, samal ajal kui lugu võib olla laialivalguv ja ebamäärane. Damodarani sõnul võib aga arvudesse sisse hiilida eksimusi ja ebamäärasust rohkem, kui arvata võiks, ja just sel põhjusel on ettevõtte väärtuse hindamisel vaja analüüsida nii ettevõtte lugu kui ka selle finantsnäitajaid, ja mis kõige olulisem ‒ need peavad teineteist toetama.

 

Kuidas ettevõtte loo usaldusväärsust hinnata?

Just arvude ja loo võrdlemine võimaldab ettevõtte investeerimispotentsiaali hinnates päevavalgele tuua kõik kitsaskohad ja lahknevused, mis ainult ühele osale keskendudes võiksid jääda kergesti märkamata. Autor annab lugejale suurepärase ja äärmiselt põhjaliku juhendi, kuidas ettevõtte loo usaldusväärsus ja võimalikkus proovile panna. Just viimane on idufirmade väärtuse hindamisel väga tähtis oskus, sest alustaval ettevõttel pole ette näidata pikka ajalugu ja üldjuhul ka mitte kasumit ega isegi käivet. Kogu projekt on üles ehitatud ainult plaanidele ja tavaliselt ei hoita ennast eriti tagasi ning ei rahulduta millegi vähemaga kui kogu maailma vallutamine. Tihtipeale alahinnatakse, millist mõju lood tegelikult meie otsustusvõimele avaldavad, ja oskuslikult üles ehitatud lugu võib teinekord ka kõige ratsionaalsema inimese mähkida oma uinutavasse kütke. Siinkohal tulebki appi Damodarani üksikasjalik plaan, kuidas hinnata firmat, mille tegevus on peamiselt ainult paberil ja potentsiaali realiseerumine oleneb paljudest teguritest, mida tark investor arvesse võtab.

 

Kuigi küpsete firmade hindamine ja analüüsimine tundub selgem ja numbripurejate jaoks nagu jalutuskäik rannal, siis ka siin ei tohiks ettevõtte lugu täiesti tähelepanuta jätta, sest lugudel on kalduvus ajas muutuda ning juba tegutsevad ettevõtted pole muutuste vastu sugugi immuunsed. Autor toob raamatus palju näiteid sellest, kuidas kaua tegutsenud ettevõtte loo muutumine võib firma hoopis teisele kursile suunata ja investorid, kes sellesse piisava tõsidusega ei suhtu, võivad kanda kahju.

 

 Kas olete numbripureja või jutuvestja?

Nii nagu Damodaran ise kohe raamatu alguses nendib, on tema eesmärk see, et pool tema raamatust on lugejale lihtne hoomata ja pool üsna keeruline. Milline pool on lihtne ja milline keeruline, see oleneb juba sellest, kas lugeja on jutuvestja või numbripureja. Pean tunnistama, et vähemalt minu kohta pidas see eeldus paika, sest kuulun pigem sellesse rühma, kelle vasak ajupoolkera töötleb infot teatava viivitusega, ja sestap oli pool raamatut minu jaoks väga lihtne ja loogiline ning teine pool ebamugavam ja tähelepanu nõudvam. Samas sain ma kinnitust sellele, et oma mugavustsoonist välja murdmine on osa heaks investoriks kasvamise teekonnast, sest ainult nii tekib võime näha suuremat pilti koos kõigi liikuvate osadega, mis teineteist ja lõpptulemust mõjutavad ja muudavad.

Raamat „Narratiiv ja numbrid“ on kahtlemata hea abimees kõigile investoritele, kes tegelevad aktiivselt uute investeeringute otsimisega, sest olgem ausad, tänapäeva infoküllases maailmas on müra eraldamine vajalikust teabest oskus omaette. Kindlasti on see raamat aga soovituslik lugemine ka kõigile neile, kel on käsil oma idufirma loomine, sest suurepärane idee võib vajuda kergelt unustuste hõlma puhtalt seetõttu, et asutajad ei suuda oma lugu muuta atraktiivseks kõigile nendele, kellest ettevõtte edu tegelikult oleneb, ehk investoritele, töötajatele ja klientidele. Ja lõpuks sunnib see raamat jutuvestjaid ja numbripurejaid tunnustama vastaspoole argumente ja ehk neid isegi arvesse võtma.

Hind klubis: Hind poes:

narratiiv_nelli janson

narratiiv_nelli janson

Kõik raamatud

Kodukord

1. Äripäeva raamatuklubis ilmub iga kuu (v.a juulis) 1-2 klubiraamatut juhtimise, psühholoogia, müügi, turunduse vms teemal.

2. Kord kuus saadame klubi liikmetele uusi raamatuid tutvustava uudiskirja.

3. Klubi liige saab jooksva kuu klubiraamatud 21% poehinnast odavamalt, peale selle teeme muid sooduspakkumisi.

4. Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta. Kui tellite raamatud kulleriga, on tasu 1,50 eurot.

5. Klubiraamatute eest saab tasuda e-arve püsimaksekorraldusega või arve alusel.

6. Kui soovite kuu klubiraamatutest loobuda, teatage sellest hiljemalt 20. kuupäevaks (juunis ja detsembris 15. kuupäevaks). Loobumiskuupäeva tuletame meelde ka SMS-i teel. Teatamata jätmist peame raamatute tellimiseks.

7. Raamatutest loobumisest saate teatada:
a) klubi kodulehel raamatuklubi.aripaev.ee,
b) telefonil 667 0400 (tööpäeviti kell 9‒17),
c) aadressil [email protected].

8. Klubi liige saab jooksva kuu klubiraamatuid osta ka e-raamatuna, klubihinnaga e-raamatu ostmiseks saadame kuu uudiskirjas lingi ja unikaalse sooduskoodi. E-raamatu ostmine ei tühista paberraamatute tellimust.

9. Kui ostate aasta jooksul vähemalt 6 raamatut, saate lisaks kingituseks valida ühe varem ilmunud klubiraamatu.

10. Raamatuklubist lahkumiseks kirjutage [email protected] või helistage 667 0400 (tööpäeviti kell 9‒17).