Ettevõtte analüüs on pidepunkt, millele jama korral toetuda

 

Kes on algaja investorina käinud kas või ühelgi koolitusel, on kaasa saanud teadmise, et enne investeerimisotsuse tegemist tuleb ettevõtet analüüsida. Kuidas aga hinnata ettevõtte väärtust, millega pole varem kokku puututud?

 

Aswath Damodaran on New Yorgi ülikooli professor, kes õpetab muu hulgas ettevõtte väärtust hindama. Tema „Väärtuse hindamise taskuraamat“ võtab kokku erinevad võimalused, kuidas selgitada välja ettevõtte tuleviku perspektiivi ja aktsia õiglast väärtust nii, et selleks ei pea enne majanduskraadi hankima.

 

Kes ei tunne end numbrite maailmas kindlana, kangestub ilmselt juba sõna „finantsanalüüs“ peale. Nii nagu Damodaran on isegi öelnud, jagunevad inimesed kaheks: lugude ja numbrite inimesteks. Need, kes tunnevad end numbritega mugavalt, ei saa sellest probleemist aru, sest nendele jutustavad loo numbrid. Paraku ei seisne ettevõte väärtus üksnes arvudes: firma väärtus muutub märksa abstraktsemaks, kui on vaja prognoosida tulevikku sellisel iduettevõttel, kel pole ette näidata pikka ajalugu ega ka kasumit.

 

Numbripelguritele on „Väärtuse hindamise taskuraamat“ tõeline õnnistus, sest Damodaran, keda peetakse valdkonna üheks parimaks asjatundjaks maailmas, annab väga selge ja konkreetse ülevaate levinumatest hindamismeetoditest ning ka juhised, kuidas neid teostada. Kuna ettevõtted on oma struktuurilt erinevad, ei saa neid päris ühe vitsaga lüüa ning hindamisanalüüsi puhul tuleb arvesse võtta nii ettevõtte tegevusvaldkonda, arenguetappi kui ka majandustrende.

 

Hoolimata filigraansusest on enamik prognoose valed

 

Üks tähtsaimaid sõnumeid, mida autor oma raamatus edastab, on hinnangute subjektiivsus. Ükskõik kui filigraanselt ettevõtet ka ei analüüsita, tuleb alati võtta eelduseks, et enamik prognoose on tõenäoliselt valed. Ükski nendest hindamismeetoditest pole täiuslik. Tekib küsimus, milleks siis üldse oma pead vaevata ja aega raisata, kui nagunii ei saa tulemusele toetuda.

 

Investeerimine on kapitalile riski võtmine ja võetud aktsiapositsiooniga hüppab investor emotsionaalsele karussellile, kus pea hakkab varem või hiljem vurrkanni kombel ringi käima. Ettevõtte analüüs on vajalik riskide maandamiseks ja just selleks puhuks, kui on tunne, et tahaks sealt peadpööritavast maailmast välja astuda. Enne tehtud analüüs annab investorile pidepunkti, millele toetuda, kui juhtub midagi ootamatut. Ja see juhtub kindlasti, tõenäoliselt rohkem kui korra.

 

Kõik siin maailmas on suhteline ja võib öelda, et ettevõtte väärtus on hindaja silmades. Me oleme selle ettevõtte juba enne analüüsi mingil põhjusel välja valinud ehk meil on eeldused, mis hakkavad meid hindamisprotsessi kaudu alateadlikult mõjutama. Sestap ei tasu ühtki hindamismeetodit võtta absoluutse tõe allikana, vaid kasutada tulemust selleks, et investeerimiskarussellilt mitte maha pudeneda.

Hind klubis: Hind poes:

Ettevõtte analüüs on pidepunkt, millele jama korral toetuda

Ettevõtte analüüs on pidepunkt, millele jama korral toetuda

Kõik raamatud

Kodukord

1. Äripäeva raamatuklubis ilmub iga kuu (v.a juulis) 1-2 klubiraamatut juhtimise, psühholoogia, müügi, turunduse vms teemal.

2. Kord kuus saadame klubi liikmetele uusi raamatuid tutvustava uudiskirja.

3. Klubi liige saab jooksva kuu klubiraamatud 21% poehinnast odavamalt, peale selle teeme muid sooduspakkumisi.

4. Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta. Kui tellite raamatud kulleriga, on tasu 1,50 eurot.

5. Klubiraamatute eest saab tasuda e-arve püsimaksekorraldusega või arve alusel.

6. Kui soovite kuu klubiraamatutest loobuda, teatage sellest hiljemalt 20. kuupäevaks (juunis ja detsembris 15. kuupäevaks). Loobumiskuupäeva tuletame meelde ka SMS-i teel. Teatamata jätmist peame raamatute tellimiseks.

7. Raamatutest loobumisest saate teatada:
a) klubi kodulehel raamatuklubi.aripaev.ee,
b) telefonil 667 0400 (tööpäeviti kell 9‒17),
c) aadressil [email protected].

8. Klubi liige saab jooksva kuu klubiraamatuid osta ka e-raamatuna, klubihinnaga e-raamatu ostmiseks saadame kuu uudiskirjas lingi ja unikaalse sooduskoodi. E-raamatu ostmine ei tühista paberraamatute tellimust.

9. Kui ostate aasta jooksul vähemalt 6 raamatut, saate lisaks kingituseks valida ühe varem ilmunud klubiraamatu.

10. Raamatuklubist lahkumiseks kirjutage [email protected] või helistage 667 0400 (tööpäeviti kell 9‒17).