Ärimudeli katsetamine muutub üha olulisemaks

 

Ärimudeli järeleproovimine eksperimentide ehk katsete abil on parim viis uute äriideedega seotud riskide maandamiseks ja olemasoleva ärimudeli konkurentsivõime tagamiseks. Miks ei kasuta seda meetodit rohkem ettevõtteid?

 

Majandusajakirja Forbes ennustuse põhjal kaob järgmise 10 aasta jooksul Fortune 500 nimekirjast üle 50 protsendi ettevõtetest. Need korporatsioonid lihtsalt ei suuda sammu pidada üha kiireneva tehnoloogilise arenguga, mis juba praegu kujundab ümber terveid tööstusharusid. Pandeemia tõttu hoogustunud digipööre peaaegu kõikides majandussektorites lisab lähiaastail sellele suundumusele raketikütust veelgi.

 

Ühelt poolt loob see enneolematuid võimalusi uutele tegijatele, sh idufirmadele. Teisalt paneb see tegutsevate ettevõtete ärimudelid üha suurema surve alla. Võidavad need, kes suudavad suundumusi paremini tabada ning uusi lahendusi kiiremini turule tuua. Järjest volatiilsemas keskkonnas saab pikaajaliste strateegiate koostamise asemel määravaks võimekus ärimudelit pidevalt uuendada.

 

Järeleproovimine aitab riske maandada

 

1620. aastal kirjeldas Inglise filosoof ja riigimees Francis Bacon suurteoses „Novum Organum“ esimest korda uut teadmiste omandamise viisi – teaduslikku meetodit, millega otsitakse uurimisküsimusele vastust vaatluste või katsete abil. Nelisada aastat hiljem on teaduslikust meetodist inspireeritud innovatsioonipraktikad, sh ärimudeli katsetamine, relevantsemad kui kunagi varem.

 

Kliendiarenduse metoodika looja Steve Blank on öelnud, et ükski äriplaan ei ela üle esimest kokkupuudet kliendiga. Statistika järgi kukub seitse toodet kümnest läbi, sest ei lahenda õiget probleemi või ei vasta lahendus klientide ootustele. Kummalgi juhul ei valideerita ärimudeliga seotud eeldusi piisavalt.

 

Just seetõttu jooksutavad nii edukad idufirmad kui ka uuenduslikud suurettevõtted, sh Amazon, Google, Booking.com jpt, iga päev tuhandeid väikesi ärieksperimente, mis aitavad paremini kliente mõista, tooteid ja teenuseid arendada ning uute äriideedega seotud riske maandada. Jeff Bezos on öelnud: „Meie edu Amazonis oleneb otseselt eksperimentide arvust, mida me suudame ellu viia aastas, kuus, nädalas või päevas.“

 

Kuidas katsetada ärimudelit?

 

Teadusliku meetodi põhielement on eksperiment ehk katse. Ärimudeli katsed on väikesemahulised ja kulutõhusad. Nende abil kontrollitakse äriidee teostatavust (ingl feasability), ihaldusväärsust (desirability) ja elujõulisust (viability).

 

Tervikliku ärimudeli puhul on võimalik proovida selle eri osi: väärtuspakkumist, kliendisegmente, jaotuskanaleid, tehnoloogiat, müügi- ja turundussõnumeid, kulustruktuuri ning tuluallikaid. Iga etapi jaoks valitakse sobivad katsed, nagu kliendikäitumise vaatlus, intervjuud ja fookusrühmad, prototüübi ja kasutajaliidese katsetamine, A/B testimine, näidiskampaaniad jms.

 

Hea ülevaate ärieksperimentidest saab äsja eesti keeles ilmunud Alex Osterwalderi ja David Blandi käsiraamatust „Äriideede testimine“. Raamat sisaldab 44 eksperimenti, mida saab kohe oma ettevõttes kasutusele võtta. Mis oleks, kui ärimudeli regulaarne katsetamine muutuks meie ettevõtetes sama iseenesestmõistetavaks nagu äriplaani koostamine või eelarve planeerimine?

Hind klubis: Hind poes:

Ärimudeli katsetamine muutub üha olulisemaks

Ärimudeli katsetamine muutub üha olulisemaks

Kõik raamatud

Kodukord

1. Äripäeva raamatuklubis ilmub iga kuu (v.a juulis) 1-2 klubiraamatut juhtimise, psühholoogia, müügi, turunduse vms teemal.

2. Kord kuus saadame klubi liikmetele uusi raamatuid tutvustava uudiskirja.

3. Klubi liige saab jooksva kuu klubiraamatud 21% poehinnast odavamalt, peale selle teeme muid sooduspakkumisi.

4. Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta. Kui tellite raamatud kulleriga, on tasu 1,50 eurot.

5. Klubiraamatute eest saab tasuda e-arve püsimaksekorraldusega või arve alusel.

6. Kui soovite kuu klubiraamatutest loobuda, teatage sellest hiljemalt 20. kuupäevaks (juunis ja detsembris 15. kuupäevaks). Loobumiskuupäeva tuletame meelde ka SMS-i teel. Teatamata jätmist peame raamatute tellimiseks.

7. Raamatutest loobumisest saate teatada:
a) klubi kodulehel raamatuklubi.aripaev.ee,
b) telefonil 667 0400 (tööpäeviti kell 9‒17),
c) aadressil [email protected].

8. Klubi liige saab jooksva kuu klubiraamatuid osta ka e-raamatuna, klubihinnaga e-raamatu ostmiseks saadame kuu uudiskirjas lingi ja unikaalse sooduskoodi. E-raamatu ostmine ei tühista paberraamatute tellimust.

9. Kui ostate aasta jooksul vähemalt 6 raamatut, saate lisaks kingituseks valida ühe varem ilmunud klubiraamatu.

10. Raamatuklubist lahkumiseks kirjutage [email protected] või helistage 667 0400 (tööpäeviti kell 9‒17).