Süvenemine_signe rummo

Kuidas pääseda pinnapealsusest

 

Enamik meist nõustub, et süvenenud töötamine on tõhus ja vajalik. Samuti arvame aga, et see on ainult meie enda tahte ja motivatsiooni küsimus. 

Enamasti kasutame pinnapealset lähenemist, sest „nii palju on ju vaja korraga teha“. Samas oleme veendunud, et võime iga hetk süveneda, kui vaid selleks küllalt tarvidust ja motivatsiooni näeme. Cal Newporti raamat „Süvenemine“ on pärast ilmumist leidnud ohtrasti vastukaja ja pooldajaid. See räägib tänapäeva teadustulemuste valguses, milline on rööptegutsemise ja sotsiaalmeedia pideva kasutamise mõju keskendumisele ning kuidas on tegelikult praegusel ajal lood meie süvenemisvõimega.
Selgub, et kui aju on juba kord harjunud olema valdavalt hajunud tähelepanu seisundis, siis on sellest harjumusest raske lahti saada, isegi kui tegelikult tahaksime keskenduda. Kui iga potentsiaalne igavushetk – näiteks viis minutit sabas seismist või kaaslase saabumise ootamist – on täidetud nutitelefonile kiire pilgu peale viskamisega, siis on aju tõenäoliselt jõudnud punkti, kus see ei suudagi enam süvenenult töötada, isegi siis mitte, kui inimene keskendumiseks aega võtab.
Asja teine pool on meie iha tähelepanu hajutajate, eelkõige kiire sotsiaalse infosüsti järele, mida pakuvad eelkõige sotsiaalmeedia kanalid. Ka siin petame end tihtipeale sõltlasele omase põhjendusega, et kõik on ainult tahte küsimus.

[read]

Süvenenud töötamine nõuab harjutamist
Cal Newport kinnitab, et süvenenud töötamine nõuab harjutamist ja sel harjutamisel on kaks eesmärki: suurendada oma intensiivse keskendumise võimet ja saada lahti ihast tähelepanu hajutajate järele. See ei tähenda, et kõik tähelepanu hajutavad tegevused tuleb kõrvaldada, piisab, kui võtta sellistelt harjumustelt võimalus oma tähelepanu kaaperdada. Tähelepanu hajutajatest vabanemiseks pakub Cal Newport oma raamatus mitu strateegiat, millest lihtsaim on interneti kasutamise plaanimine plokkidena.

 

Rutiinid ja rituaalid on abiks
Süvenenud töötamise harjumuse tekitamise teine võti on lisada oma tööle rutiinseid tegevusi ja rituaale, mis aitaksid segamatu keskendumise staadiumi saavutamiseks ja seal püsimiseks kasutada nii vähe kui võimalik tahtejõudu, mida on piiratud kogus. Kui otsustate keset hajameelselt internetis surfamiseks kulutatud pärastlõunat, et suunate oma tähelepanu nüüd kognitiivselt nõudlikele ülesannetele, kulub tähelepanu säravalt internetimaailmalt kõrvale suunamiseks hulganisti tahtejõudu. Sageli niisugused katsed just seetõttu ebaõnnestuvadki. Kui te aga olete loonud mõistlikud rutiinid ja rituaalid – näiteks igal pärastlõunal kindlal kellaajal vaikses kohas süvenenud töötamist nõudvate ülesannetega tegelemine –, on töö alustamiseks ja jätkamiseks vaja palju vähem tahtejõudu. Pikemas perspektiivis õnnestub süvenenud töötamine sellisel moel märksa kergemini.

 

Kus töötada ja kui kaua?
Süvenenud töötamiseks on vaja leida sobiv koht. Selleks võib olla tavaline, suletud uksega ja koristatud lauaga kabinet (võib ka panna uksele hotellidest tuttava sildi „mitte segada“). Juhul kui õnnestub leida koht, mis ongi mõeldud ainult süvenenud töötamiseks, võib positiivne mõju olla veelgi suurem. Avatud kontoris on sellise pelgupaiga leidmine eriti tähtis. Peale koha tuleks panna paika ka kindel ajaraam, mis aitab täita süvenenud töötamisele pühendatava aja konkreetse ülesandega, nii et see ei kujune lõputuks rügamiseks.

 

Kuidas teha tööd, kui sellega on alustatud?
Süvenenud töötamise rituaal vajab reegleid ja tegevusi, mis aitavad hoida jõupingutused struktureerituna. Näiteks võite kehtestada internetikeelu või panna paika sõnade arvu, mis tuleb kahekümne minutiga kirja saada, see aitab keskendumist säilitada. Ilma struktuurita ketrab aju töö ajal pidevalt seda, mida tuleks teha ja mida mitte, ning püüab lakkamatult hinnata, kas pingutate ikka piisavalt. Tegemist on tahtejõu mõttetu kurnamisega.

 

Oma tööd tuleb toetada
Rituaalid peavad kindlustama selle, et ajul on olemas süvitsi minemiseks vajalik tugi. Näiteks võib rituaaliks olla juua tassike head kohvi või panna valmis toit, mis aitab energiat säilitada, või kerge kehaline aktiivsus, näiteks jalutuskäik pea selgeks saamiseks. Rituaalid võivad olla seotud ka ümbrusega, näiteks tööga seotud materjalide korrastamine, et vähendada süvitsi seisundisse minemise energiakulu. Et olla maksimaalselt edukas, on vaja toetada süvitsi minemise pingutusi. Samas peab see toetus olema süsteemne, et mitte kulutada asjatult vaimuenergiat mõtlemisele, mida teha järgmiseks

 

Ka laisklemine on vajalik
Jõudeolek aitab kaasa asjade sügavamale mõistmisele. Uuringud näitavad, et kui teadvusele veidi puhkust anda, on alateadvusel võimalik võtta asi üle ja käia läbi ka kõige keerulisemad professionaalsed küsimused. Teiseks ei suuda inimene kogu aeg süvenenult töötada. Teadustulemuste põhjal võib öelda, et süvenenud töötamise võime ühes päevas on piiratud. Hoolikalt plaanides peaks olema võimalik võtta päeva jooksul süvenenud töötamise võimest maksimum. Siit omakorda järeldub, et õhtul ette võetud töö ei ole suure väärtusega.

Jõudeolek aitab süvenenud töötamiseks vajalikku energiat koguda. Tähelepanuvõime saab taastada, kui anda tähelepanule puhkust. Kui häirida õhtut e-kirjade lugemise ja neile vastamisega või tegelda pärast õhtusööki lähenevate tähtaegade tõttu mingi tööasjaga, siis röövime taastumiseks vajaliku katkestusteta puhkuse. Isegi kui kõik tööülesanded võtavad väga vähe aega, takistavad need tähelepanu taastamiseks vajalikku sügavamat lõõgastumist. Ainult kindel teadmine, et tööpäeva lõppedes ootab ees paus järgmise päevani, veenab aju lülituma ümber nii, et on võimalik alustada laadimist.

[/read]

Hind klubis: Hind poes:

Süvenemine_signe rummo

Süvenemine_signe rummo

Kõik raamatud

Kodukord

1. Äripäeva raamatuklubis ilmub iga kuu (v.a juulis) 1-2 klubiraamatut juhtimise, psühholoogia, müügi, turunduse vms teemal.

2. Kord kuus saadame klubi liikmetele uusi raamatuid tutvustava uudiskirja.

3. Klubi liige saab jooksva kuu klubiraamatud 21% poehinnast odavamalt, peale selle teeme muid sooduspakkumisi.

4. Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta. Kui tellite raamatud kulleriga, on tasu 1,50 eurot.

5. Klubiraamatute eest saab tasuda e-arve püsimaksekorraldusega või arve alusel.

6. Kui soovite kuu klubiraamatutest loobuda, teatage sellest hiljemalt 20. kuupäevaks (juunis ja detsembris 15. kuupäevaks). Loobumiskuupäeva tuletame meelde ka SMS-i teel. Teatamata jätmist peame raamatute tellimiseks.

7. Raamatutest loobumisest saate teatada:
a) klubi kodulehel raamatuklubi.aripaev.ee,
b) telefonil 667 0400 (tööpäeviti kell 9‒17),
c) aadressil [email protected].

8. Klubi liige saab jooksva kuu klubiraamatuid osta ka e-raamatuna, klubihinnaga e-raamatu ostmiseks saadame kuu uudiskirjas lingi ja unikaalse sooduskoodi. E-raamatu ostmine ei tühista paberraamatute tellimust.

9. Kui ostate aasta jooksul vähemalt 6 raamatut, saate lisaks kingituseks valida ühe varem ilmunud klubiraamatu.

10. Raamatuklubist lahkumiseks kirjutage [email protected] või helistage 667 0400 (tööpäeviti kell 9‒17).