Taustahelid

Autor: Jon Acuff

Ilmumisaeg: 01.04.2023

Kirjastus: Äripäev

Lehekülgi: 224

Vähesed õnnelikud on priid heidutavatest sõnumitest, mida oma peas lõputult kerida. Need mitte ainult ei lükka meid üle mõtlema, vaid takistavad saavutamast kõike seda, mille poole õhkame. Jon Acuffi raamat „Taustahelid“ kaardistab oskused, mida vajad oma mõtete ümbersuunamiseks.

Tihti kohtleme oma mõtteelu kui midagi, mille üle puudub meil igasugune kontroll, andmata endale sealjuures aru, et kui me ise oma mõtteid ei kontrolli, kontrollivad need meid. Mõttemustrid ehk taustahelid on sinu parimaks sõbraks, kui need võnguvad positiivsel lainepikkusel. Kui sinu päevad mööduvad katkiste taustahelide taktis, mis tagatipuks mängivad automaatselt, on mõtted sinu tigedaimad vaenlased.

Kui kuulad ükskõik millist mõtet piisavalt pikalt, saab sellest sinu isikliku playlisti osa, ütleb Acuff. Sul on kindel taustaheli elu iga aspekti – karjääri, suhete, eesmärkide, vajaduste, võimaluste – kohta. Paraku ei jää muusika sellest veel seisma, kui sa ise ei loo, kureeri ega vali oma taustahelisid. Sa lihtsalt kuuled palju sellist, mis sulle ei meeldi. See on üks kalleimaid elamise viise, mis raiskab tohutult aega, loovust, produktiivsust ning potentsiaali. See on takerdumise tsunami, kinnitab Acuff.

Kui oled kunagi vaaginud, kas on võimalik muuta oma mõtlemist ja koos sellega oma elu, on raamat „Taustahelid“ just sulle.

Millised on sinu isiklikud taustahelid? Oled sa seda endalt üldse kunagi küsinud? Kui ei, siis haara see raamat kätte ja asu oma mõttemustreid uurima, sest just katkiste taustahelide tõttu võid jätta realiseerimata oma tõelise potentsiaali. „Kui see, mida mõtled, takistab sul saavutamast seda, mida tahad, on tegu ülemõtlemisega,“ nendib Jon Acuff ja lisab: „Ülemõtlemine seisab ka sinu unistustel tee peal ees.“

Acuff pakub omal humoorikal moel võimalusi, kuidas muuta ülemõtlemine superprobleemist superjõuks. Milliste uute taustahelide toel sa seda teed, on juba sinu enda kätes.

Helena Väljaste
psühholoog ja teadveloleku õpetaja

Vaata näidislehekülgi ›

Hind klubis: 30.50 € Hind poes: 38.50 €

Taustahelid

Sissejuhatus 13 Ma usun, et saan sellega hakkama 15 Valik on sinu 37 Keera häälestusnupp maha 61 Laena parimatelt 83 Võida nädal 99 Ära võitle sellega, vaid heida see minema 115 Silluta koos Zigiga tee positiivse mõtlemiseni 131 Korda oma uut hümni 147 Kogu asitõendeid 167 Kinnista taustahelid sümboli abil 187   Lõpetuseks 211 Tänuavaldused 217 Märkused 219 Autorist 223

Taustahelid

Helena Väljaste, psühholoog ja teadveloleku õpetaja

 

Elu on kui flööt: selles võib olla mitmeid auke ja tühjust, ent kui oskad, saad sellel imelisi meloodiaid mängida. Tõepoolest, elu ei lähe alati nii, nagu tahame! On aegu, kui asjad sujuvad ja unistame sellest, kuidas kõik jääbki nii, et peagi siiski tõdeda: miski pole püsiv ja oleme silmitsi oma elu aukude ja tühjusega.

 

Nendel keerukamatel aegadel käivitub meis stressreaktsioon, mis väljendub sageli ülemõtlemise ja negatiivsusega. Muretsemine, kurja kuulutamine, haletsemine, süüdistamine, kritiseerimine, kahtlemine, mustvalge mõtlemine – tuleb sulle neist mõni tuttavana ette? Ja ega sellega asi ei piirdu! Suudame ju kasutada sääraseid mõttemustreid ka siis, kui kõik on hästi, muretsedes näiteks tuleviku pärast või süüdistades end möödanikus. Piisab sellest, kui näha puhkuse ajal silmanurgast ärevust tekitavat töökirja ja juba suudamegi pool päeva vaid sellele mõelda! Meie keha on ühes, aga meel hoopis teises kohas. Ja nii jäämegi ilma paljudest imelistest hetkedest oma elus.

 

Kui me pole just eraldi harjutanud olema oma mõtetest teadlik, oleme nendega justkui kokku sulandunud, omamata nende üle mingitki ülevaadet või kontrolli. Suurim viga, mida saame seejuures teha, on arvata, et kõik meie mõtted on tõesed. Ja see on kerge juhtuma!

 

Oletame näiteks, et kogesid lapsepõlves tõrjutust ning järeldasid sellest, et sa ei meeldi teistele. Selliseid olukordi tuli ehk hiljemgi ette: koolis, trennis, ülikoolis. Nüüd koged iga väiksemagi märgi puhul – näiteks läheb sinust mööda töökaaslane telefonilt pilku tõstmata või keegi viskab sinu kulul väikese nalja –, et sa ei meeldi teistele. See muserdab, sa hoiad igaks juhuks teistest eemale, et mitte tõrjutud saada. Ja nõiaring ongi loodud – kogemus lõi uskumuse ning nüüd loob uskumus sind! Taipaksid sa vaid uurida, kas see mõte on tõene, abistav või hooliv, pääseksid selle uskumuse vangist.

 

Automaatselt leierdav kasutu taustaheli varastab aega, loovust ja tulemuslikkust

 

Meil on tohutus koguses selliseid uskumusi! Igaühel on oma unikaalne komplekt. Ja need uskumused loovad nähtamatult meie kogemust. Jon Acuff adresseerib seda probleemi oma raamatus „Taustahelid. Üllatav lahendus ülemõtlemisele“. Ta toob välja, kuidas automaatselt taustal leierdavad väärad mõtteviisid on kui kriipivad ja pealetükkivad helid, mis varastavad meilt aega, loomingulisust ja tulemuslikkust. „Kui see, mida mõtled, takistab sul saavutamast seda, mida tahad, on tegu ülemõtlemisega“, nendib Acuff, ja lisab: „Ülemõtlemine seisab ka sinu unistustel tee peal ees“. Kuidas aga muuta ülemõtlemine superprobleemist superjõuks? Lihtsalt!

 

  1. Saada oma katkised taustahelid erru.
  2. Asenda need uutega.
  3. Korda neid seni, kuni need muutuvad sama automaatseks nagu vanad.

 

Alustuseks tuleks kuulata, millised on sinu elu isiklikud taustahelid. Selleks et taibata, kas saata taustaheli erru või mitte, küsi: kas see on tõsi (oled sa selles ikka 100% kindel)? Kas see aitab (liikuda edasi ja luua tähendusrikast ja sinu väärtustega kooskõlas elu)? On see hooliv (kas ütleksid seda sama ka oma heale sõbrale)?

 

Uus isiklik hümn

 

Muusikalistel taustahelidel on võime meie enesetunnet hetkega muuta. Seda teavad väga hästi nii restoranid, filmitegijad kui jõusaalid, ning kasutavad seda teadmist enda hüvanguks ära. Kasuta sinagi! Kui avastad, et sind on saatmas katkine taustaheli, mis pole tõene, hooliv ega abistav, asenda see uuega! Mitte „mul pole aega“, vaid „ma jõuan olulise alati tehtud“; mitte „ma ei jaksa“, vaid „ma võtan kätte ja teen selle ära“; mitte „ma ei oska seda“, vaid „ma teen selle endale selgeks“. Ütle endale seda, mis päriselt toimib ja sind toetab. Ning korda seda – justkui enda uut hümni. Kordamine aitab vähendada ülemõtlemist ja eneses kahtlemist, suurendades samas rahulolu ja tulemuslikkust. Ja varsti ongi vana taustaheli asendunud uuega!

 

Ahjaa, kui sa oled see inimene, kes ikka veel otsib seda maagilist nuppu, millega kõik katkised taustahelid hetkega igaveseks vaigistada, siis tea: sellist on-off nuppu pole olemas! Küll aga saad sa taustaheli häälestusnupust maha keerata. Ülemõtlemise vastand on tegutsemine – hakka lihtsalt tegutsema, keskendu sellele ja vali end saatma taustahelid, mis sind selle tegevuse juures toetavad. Vot see on sinu supervõime!

Kõik raamatud

Kodukord

1. Äripäeva raamatuklubis ilmub iga kuu (v.a juulis) 1–2 klubiraamatut juhtimise, psühholoogia, müügi, turunduse vms teemal.

2. Kord kuus saadame klubi liikmetele uusi raamatuid tutvustava uudiskirja.

3. Klubi liige saab jooksva kuu klubiraamatud kuni 20% poehinnast odavamalt, peale selle teeme muid sooduspakkumisi.

4. Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta. Kui tellite raamatud kulleriga, on tasu 5,40 eurot.

5. Klubiraamatute eest saab tasuda e-arve püsimaksekorraldusega või arve alusel.

6. Kui soovite kuu klubiraamatutest loobuda, teatage sellest hiljemalt 20. kuupäevaks (juunis ja detsembris 15. kuupäevaks). Loobumiskuupäeva tuletame meelde ka SMS-i teel. Teatamata jätmist peame raamatute tellimiseks.

7. Raamatutest loobumisest saate teatada:
a) klubi kodulehel raamatuklubi.aripaev.ee,
b) telefonil 667 0400 (tööpäeviti kell 9‒17),
c) aadressil [email protected].

8. Klubi liige saab jooksva kuu klubiraamatuid osta ka e-raamatuna, klubihinnaga e-raamatu ostmiseks saadame kuu uudiskirjas lingi ja unikaalse sooduskoodi. E-raamatu ostmine ei tühista paberraamatute tellimust.

9. Kui ostate aasta jooksul vähemalt 6 raamatut, saate lisaks kingituseks valida ühe varem ilmunud klubiraamatu.

10. Raamatuklubist lahkumiseks kirjutage [email protected] või helistage 667 0400 (tööpäeviti kell 9‒17).