Korrastatud mõistus

Autor: Daniel Levitin

Ilmumisaeg: 2015

Kirjastus: Äripäev

Lehekülgi: 592

Daniel Levitini raamatust saame teada nii seda, miks me käitume nii, nagu me käitume, kui ka seda, kuidas juhtida oma elu nii, et see kulgeks sujuvamalt, tõhusamalt ja õnnelikumalt. Alan Grayson on selle raamatu kohta tabavalt öelnud: „See on omaniku käsiraamat meie enda mõistuse kasutamiseks.”
Raamatu autor Daniel Levitin on McGilli ülikooli psühholoogia ja neuroteaduse professor, kelle sulest on ilmunud juba mitu väga hinnatud bestsellerit. Rohkete eluliste näidetega vürtsitatult näitab ta uusimate teadustulemuste varal, kuidas saada tänapäevases infomaailmas taas oma koduse elu, töö ja aja korraldamise peremeheks.
Pole ime, et suur osa inimesi kaotab sagedasti autovõtmeid või prille, unustab kohtumistele minna ja tunneb end kurnatuna juba paljalt pingutusest ajaga sammu pidada. Infoajastu matab meid enneolematult suurte andmevoogude alla. Samal ajal oodatakse meilt, et võtaksime oma elus vastu rohkem – ja kiiremaid – otsuseid kui iial varem. Kuidas kõige sellega toime tulla?
Suur osa raamatust on pühendatud tähelepanule. Miks aju pöörab mõnele asjale tähelepanu ja mõnele mitte? Miks mõned asjad meile meelde jäävad ja mõned ei jää? Mõistmine, kuidas aju tähelepanu- ja mälusüsteemid omavahel suhtlevad, võib tublisti abiks olla. Levitin käsitleb, kuidas tähelepanu kõrvalejuhtimine meie mõtlemist mõjutab, ning lahkab ka mehhanisme, miks just uitmõtlemise režiimis jõuavad inimesed kõige loomingulisemate ideedeni. Ta rõhutab, et tähelepanu osutamine on kallis: rööprapsimisel on oma konkreetne ainevahetuslik hind, ülesannete vahel edasi-tagasi lülitumine nõuab väga palju energiat ja toob kiiresti kaasa vaimse kurnatuse.
See raamat aitab leida võimalusi korrastada oma mõistus ja elu nii, et igal asjal on kindel koht oma õiges sahtlis – kusjuures alahinnata ei tohi ka sodisahtli rolli.

„Korrastatud mõistus” oli 2014. aasta Amazoni parima äriraamatu nominent ning The New York Timesi ja The London Timesi bestseller.

Vaata näidislehekülgi ›

Hind klubis: 30.50 € Hind poes: 38.50 €

Korrastatud mõistus

SISSEJUHATUS Informatsioon ja sihikindel organiseerimine ESIMENE OSA 1. LIIGA PALJU INFOT, LIIGA PALJU OTSUSEID Kognitiivse ülekoormuse varjatud ajalugu Infouputus, enne ja nüüd Mentaalse liigitamise eelajalugu Eeskujuliku liigitamise jälil 2. ESMATÄHTIS KÕIGEPEALT Kuidas töötavad tähelepanu ja mälu Tähelepanu neurokeemia Kust tuleb mälu Miks on kategooriad olulised Mõistuse osaline kehast lahutamine TEINE OSA 3. KODU KORRALDAMINE Kus asjad saavad hakata paranema Sodisahtlist arhiivikappi ja tagasi Digitaalne kodu Kodu on koht, kus ma tahan olla 4. SOTSIAALSE MAAILMA KORRALDAMINE Kuidas inimesed praegu ühendust peavad Kas moodsad sotsiaalsed suhted võivad osutuda korrastamiseks liiga keerukaks? Miks inimesed suheldes põiklevad? Teie sotsiaalse maailma äärealal Kui me tahame sotsiaalsest maailmast pageda 5. AJA KORRALDAMINE Milles peitub saladus? Aja bioloogiline reaalsus Sündmuste kaalude tasakaalustamine Uneaeg Edasilükkamist harrastades Loominguline aeg Aeg elada 6. INFORMATSIOONI KORRALDAMINE KÕIGE RASKEMATEKS OTSUSTEKS Kui elu on kaalul Keerutamata ja selgelt tõenäosusest Oi ei! Mu analüüs osutus positiivseks! Riskid igal juhul Mida arstid pakuvad Alternatiivmeditsiin: informeeritud nõusoleku rikkumine Kuidas mõelda, mida teha Meditsiin, matemaatika ja tähendusrikaste otsuste tegemine 7. ÄRIMAAILMA KORRALDAMINE Kuidas me loome väärtust Otsustamine kogu hierarhia ulatuses Need, kes on eesotsas Paberimajandus Alates mitme asjaga tegelemisest kuni läbikukkumiseks valmistumiseni KOLMAS OSA 8. MIDA ÕPETADA OMA LASTELE Korrastatud mõistuse tulevik Informatsiooniline kirjaoskus Enam-vähem okei Kust te oma info saate? 9. KÕIK ÜLEJÄÄNU Sodisahtlis peituv jõud Sirvimine ja õnnelik juhus LISA Isiklike neljaväljatabelite koostamine Tänusõnad Illustratsioonide autoriõigused MÄRKUSED Märkus lõpumärkuste kohta Märkused

Korrastatud mõistus

Jaan Aru
Tartu Ülikooli ajuteadlane, PhD

Järgmised kaheksa tundi on minu jaoks rasked: pean jõudma arsti juurde, vastama tudengi kirjadele, saatma ära ühe teadusartikli, viima vahepeal kodustele lõunat, olema õigel ajal ja heas vormis töisel arutelul, kohtuma ühe kolleegiga ja diskuteerima ühe tulevikuprojekti teemadel. Lisaks kõigele tuleb kirjutada ka Daniel Levitini teose „Korrastatud mõistus” arvustus.
Kõigil on selliseid päevi, mõnel lausa iga päev. Tööasju on palju, muid tegemisi on veelgi rohkem ning eriti tööülesannetega tahaks hakkama saada tõhusalt ja kvaliteedis mitte kaotades. Probleem on selles, et meie aju pole mõeldud sellise ülesannete tulva jaoks – aju on loodud bioloogilise evolutsiooni käigus, kus meie esiisadel olid hoopis muud eesmärgid ja teistsugune päevaplaan. Seega võib aju meid sellistel päevadel alt vedada. Näiteks võime end sellisel tihedal päeval järsku avastada veebilehitsemiselt või Facebookist. Lihtsustades võib öelda, et ajul oli liiga palju ülesandeid ja liiga vähe korrastatust, seega valis ta ülesande, mis pakub kõige rohkem vahetut uudsust (uute veebilehtede või Facebooki uuenduste näol). Ajule meeldib uudsus ja see võib rikkuda nii mõnegi tähtsa ülesande eduka lõpuleviimise.
[read] Saab paremini. Aju on fantastiline organ. Kui teda õigesti kasutada, on ta sobiv vahend tänapäevase infouputuse ja ülesannete rohkuse jaoks. Oleks tarvis vaid õpetust, kasutusjuhendit. Daniel Levitin oma raamatus „Korrastatud mõistus” pakub ühe võimaliku juhendi, kuidas aju infokülluse ja ülesannete tulvaga hakkama võiks saada.
Raamatu teeb nauditavaks mitmekesisus. Teosest leiab naljajutte ja suurfirmade juhtide kirjeldusi sellest, kuidas nemad oma elu ja aju korras hoiavad. On värvikaid näiteid ja võimalusi kaasa mõelda. Raamatus on palju head teadust ja eelkõige mitmeid toredaid näpunäiteid, kuidas oma aju optimaalselt kasutada. Need näpunäited põhinevad pidevalt kasvavatel teadmistel selle kohta, kuidas aju töötab. Kuid nende teadmiste mõistmine ja süntees ei ole sugugi lihtne ülesanne, seega annab „Korrastatud mõistus” kasulikku ka neile, kes enda arvates aju ja iseennast tunnevad.
See raamat aitas ka mul endal teadvustada üht tõsist probleemi, mis mu teadustöö efektiivsust vahel häirib: kui mul on lisaks tööle tarvis päeval ära teha muid pisiasju, siis need pisiasjad tikuvad aeg-ajalt mu teadvusesse ja rikuvad seega keskendumise. Mõte sellest, mida perele lõunaks viia või mis kell oleks ikka parim kolleegiga kohtuda, pidurdab selle lause edukat lõpetamist. Võiks arvata, et väikeste segajate mõju on väike, kuid kahjuks võtab mõtete ja ülesannete vahel ümberlülitamine olulist töötlusressurssi, mis ajus on üsnagi piiratud. Levitini raamatu toel sain probleemile jälile ja leidsin näpunäiteid, kuidas tõhusamalt töötada. Daniel Levitin annab vahel lühidaid ja tabavaid juhtnööre: „Kui on midagi, mida te võite ära teha viie minutiga, tehke seda kohe.”
Raamatu peamine sõnum ongi, et meie mõtlemine, loovus ja otsused kannatavad, kui peame tegelema mitme ülesandega korraga. Aju ei ole hea rööprähkleja. Kuidas mitme ülesandega toime tulla ja kuidas end keskendununa hoida, saab teada Levitini raamatust. Aju on meister ülesandest kõrvalekalduja, kui silmapiiril on kiiremat uudsust ja mõnu pakkuvad tegevused. Levitini retsepti võib lihtsustades kokku võtta ta enda sõnadega: „Reserveerige üks osa oma päevast töö jaoks, lülitage telefon välja ning pange postkast ja veebilehitseja kinni.”
Suur osa raamatust on pühendatud sellele, kuidas tõhusamalt tööd teha. Kuid tuleb autoriga nõustuda, et tõhusalt töötamiseks on tarvis ka tõhusalt magada! Uni soodustab mõistuse korrastamist ja just seda öelgegi oma bossile, kui ta teid laua tagant unelemas leiab. Teadustööd tõepoolest näitavad, et ka lühike päevane uni soodustab mälusisude salvestamist ja uudsete lahenduste leidmist. Uni on hea. Ja mitte ainult teie loovusele ja mälule, vaid kogu kehale. Liiga vähe und on seotud ülekaalulisusega, südame- ja veresoonkonna haiguste ning mitmete tõsiste vaimsete häiretega.
Kindlasti on „Korrastatud mõistusel” lugejale varuks nii mõnigi üllatus. Näiteks on suur osa Levitini soovitustest seotud oma välismaailma ümberkorraldamisega – et korrastada mõistust ja aju, tasub kasutada korrastatud keskkonda. Asjad tuleb kodus ja tööl paigutada süsteemi järgi, oluliste objektide asukoht peab alati sama olema, kasutada tasub võtmenagisid, vajaduse korral ostke koju kaks paari kääre, dokumente ja e-kirju tuleb korrastada nagu oma sokisahtlit ja sahvrit. Mõte on selles, et kui välismaailm on korras, saavad aju ja mõistus tegeleda olulisemate asjadega.
Ehk tahaks lugeja siinkohal protesteerida, et liigne korrastamine on kahjulik loovusele. Vastupidi! Nagu Levitin kirjeldab, korrastavad edukad loovinimesed oma elu tihtipeale väga hästi – korrastatud keskkond ja korrastatud mõistus soodustavad loovust. Kes tahab luua midagi uut, ei taha ju aega raisata vanade asjade otsimise peale. Loovuse jaoks on tarvis õigel ajal märgata õigeid detaile ja meie inforikkas maailmas on see võimalik vaid korrastatud mõistuse abil.
Ajuteadus ja eksperimentaalne psühholoogia on meile õpetanud palju selle kohta, kuidas oma aju tõhusamalt kasutada. Levitin on need tulemused sünteesinud raamatuks, mille põhitees on, et korrastatud mõistus on aluseks täisväärtuslikumale elule. [/read]

Anti Kidron
psühholoog, PhD

Eesti lugejale seni tundmatu Daniel J. Levitin on tõeline multitalent – ta on väljapaistev neuroteadlane ja üks kognitiivpsühholoogia tsiteeritumaid esindajaid, samas ka menukas kirjamees, muusikaprodutsent ja ärimees.
Käesolevas teoses otsib osava sõnaseadega autor seletust sellele, mis tegurid virgutavad või pärsivad meie mälu- ja mõttetööd ning üldist vaimset aktiivsust ja kuidas me teeme intuitiivseid või kaalutlusel rajanevaid, argumenteeritud või irratsionaalseid otsuseid. Arvukas hulk teoses toodud näiteid paistavad veenvalt tõestavat, et inimkäitumist ja mõttetööd ohjab dopamiini, serotoniini jt virgatsainete mõju, protsess, mis küll ei allu otsesele tahte kontrollile, kuid mida saab nutika sihipärase tegevusega ometi ohjata. „Korraldatud kognitsioon” tähendabki ennekõike reaalsete eluliste valikute ja tegelustega optimaalsele talitusele häälestatud meelt.
[read] Raamatu teeb haaravaks autori anne leida uskumatult paljudele igapäevaelu suurtele ja väikestele dilemmadele, otsustele ja tegemistele arusaadavas sõnastuses neuroteaduslik seletus. Ehkki tegemist pole eneseabiraamatuga, pole lugejal raske ikka ja jälle tõdeda, et moodsa kognitiivpsühholoogia seisukohtadega arvestamine tõotab edu nii argielu pisiprobleemide lahendamisel kui ka suurtele väljakutsetele vastamisel. Kes loodab raamatust saada täit selgust „mõtlemise salapära” kohta, peab muidugi pettuma: tänapäeva kognitiivpsühholoogia ei anna veel veenvaid seletusi selle kohta, milliste heuristikute või milliste diskursiivse arutluse sammudega inimmeel ühele või teisele mõttejäreldusele jõuab.
Teost lugedes hakkab silma, et paiguti teeb Levitin uljalt meelevaldseid üldistusi, nt kuulutab ühes kohas, et alternatiivmeditsiini efektiivsus on nullilähedane ja piirdub üldjuhul vaid platseeboefektiga. Praktilisi järeldusi ja elulisi soovitusi ootavale lugejale tunduvad tõenäoliselt tüütud neuroteadlase vaatepunktist analüüsitud haiguste (väär)diagnooside kirjeldused, milles taas kord Levitin ruttab vaieldavate tõdemustega, hirmutades lugejat sellega, kui suuri riske võib kaasa tuua üks või teine ravimeetod.
Uitideede välmimist ja korduvalt zeni keskendumiskunsti väärtustav autor pole võtnud endale ülesandeks käsitleda konstruktiivse ehk probleemidele rakendusliku lahenduse leidmise mõtlemise küsimusi. Teost lugedes tuleks sellega arvestada. Ja kes suudakski ühe teosega üksikasjaliselt lahti seletada säärast ülikeerukat nähtust nagu inimese tunnetustegevus![/read]

Kõik raamatud

Kodukord

1. Äripäeva raamatuklubis ilmub iga kuu (v.a juulis) 1-2 klubiraamatut juhtimise, psühholoogia, müügi, turunduse vms teemal.

2. Kord kuus saadame klubi liikmetele uusi raamatuid tutvustava uudiskirja.

3. Klubi liige saab jooksva kuu klubiraamatud 21% poehinnast odavamalt, peale selle teeme muid sooduspakkumisi.

4. Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta. Kui tellite raamatud kulleriga, on tasu 1,50 eurot.

5. Klubiraamatute eest saab tasuda e-arve püsimaksekorraldusega või arve alusel.

6. Kui soovite kuu klubiraamatutest loobuda, teatage sellest hiljemalt 20. kuupäevaks (juunis ja detsembris 15. kuupäevaks). Loobumiskuupäeva tuletame meelde ka SMS-i teel. Teatamata jätmist peame raamatute tellimiseks.

7. Raamatutest loobumisest saate teatada:
a) klubi kodulehel raamatuklubi.aripaev.ee,
b) telefonil 667 0400 (tööpäeviti kell 9‒17),
c) aadressil [email protected].

8. Klubi liige saab jooksva kuu klubiraamatuid osta ka e-raamatuna, klubihinnaga e-raamatu ostmiseks saadame kuu uudiskirjas lingi ja unikaalse sooduskoodi. E-raamatu ostmine ei tühista paberraamatute tellimust.

9. Kui ostate aasta jooksul vähemalt 6 raamatut, saate lisaks kingituseks valida ühe varem ilmunud klubiraamatu.

10. Raamatuklubist lahkumiseks kirjutage [email protected] või helistage 667 0400 (tööpäeviti kell 9‒17).