Järelemõtlemise kunst

Autor: Adam Grant

Ilmumisaeg: 01.04.2022

Kirjastus: Äripäev

Lehekülgi: 288

New York Timesi bestseller.

Mida aeg edasi, seda kriitilisemaks muutub inimkonna võime ümber mõelda ja õpitut unustada, et turbulentses, pidevalt muutuvas maailmas hakkama saada. Iganenud veendumused aheldavad meid köidikusse ning lahenduseks ei ole aeglasem mõtlemine, vaid kiirem järelemõtlemine, kinnitab organisatsioonipsühholoog Adam Grant. Julgete ideede ja rangete tõendite abil uurib ta oma järjekordses menukis „Järelemõtlemise kunst“, kuidas võtta omaks eksimise rõõmu.

Enamik meist on uhked oma teadmiste ja asjatundlikkuse üle, jäädes neile vankumatult truuks. Osalt on selle põhjuseks kognitiivne laiskus, ütleb Grant: mugavam on kuulata arvamusi, mis tekitavad meis hea tunde, mitte aga ideid, mis sunnivad tõsiselt järele mõtlema. Naerame nende üle, kalle arvutis jookseb jätkuvalt Windows 95, hoides samas ise kramplikult kinni seisukohtadest, mille võtsime omaks aastal 1995.

Me ei mõtle piisavalt tihti teadlaste kombel, toob Grant välja põhjuse, miks kipume jääma kinni mõttemustritesse, mis meid enam ei teeni. See tähendab rohkemat kui lihtsalt avatud meeltega reageerimist. See tähendab aktiivset avatust, mis suisa nõuab, et otsiksime põhjuseid, miks meil ei pruugi õigus olla. Just teadlase kombel mõtlemine aitab meil leida uusi lahendusi vanadele probleemidele ja tuletada meelde vanu lahendusi uutele.

Tarkuse tunnuseks on teadmine, millal on aeg kõige kallimaks peetud tööriistad ja kõige armsamad osad oma identiteedist maha jätta. Ja kes oleks parem seda õpetama kui Adam Grant – mees, kelle geniaalsust on hinnatud sedavõrd kõrgelt, et ta on arvatud juhtimiskategoorias maailma kümne kõige mõjukama mõtleja hulka.

 

Adam Grant on kokku pannud teaduspõhistele selgitustele toetuva tõelise juhtimisõpiku, mis aitab lugejal vaadata peeglisse ning panna oma arusaamu sammhaaval proovile. Ta võtab halastamatul, samas muhedal ja elulisel moel sihikule harjumuste jõu ning suunab lugeja mõtlema nagu teadlane: aru saama oma pimenurkadest, vaimustuma eksimustest kui infoallikast ning arendama oskust pidada maha konstruktiivseid vaidlusi nii enese sees kui ka teistega. 

„Järelemõtlemise kunst“ juhatab meid läbi psühholoogiliste lõksude ning annab praktilisi tööriistu neist vabanemiseks. Kirsiks tordil on 30 nõuannet, mille kallale tasub asuda igaühel, kes soovib elust maksimumi võtta. 

Eva-Maria Kangro, PhD
psühholoog ja muutuste nõustaja

Vaata näidislehekülgi ›

Hind klubis: 30.50 € Hind poes: 38.50 €

Järelemõtlemise kunst

Eessõna 13 Individuaalne ümbermõtlemine Enda seisukohtade värskendamine Vaimulik, prokurör, poliitik ja teadlane sisenevad teie mõtteisse 29 Tugitoolisportlane ja isehakanu: enesekindluse tasakaalupunkti leidmine 47 Rõõm eksimisest 71 Hea kaklusklubi 95 Inimestevaheline järelemõtlemine Teiste inimeste mõtete avamine Tantsud vaenlastega 115 Verega määrdunud teemant 139 Vaktsiinilausujad ja leebete maneeridega ülekuulajad 163 Kollektiivne järelemõtlemine Eluaegsete õppijate kogukondade loomine Laetud jutuajamised 183 Õpiku ümberkirjutamine 205 See ei käi nii, nagu oleme alati teinud 225 Järeldus Tunnelnägemisest loobumine 245   Lõppsõna 265 Mõjus tegevus 273 Tänusõnad 281 Illustratsioonid 285

Järelemõtlemise kunst

Eva-Maria Kangro, PhD, Miltton, muutustenõustaja

 

Turbulentne maailm meie ümber ja sees nõuab häid kohanemisoskusi. Kuigi võiks arvata, et eelis on neil, kes tegutsevad enesekindlalt ja kiiresti, on tegelikkus komplekssem: eelise annab oskus ja julgus oma veendumusi uurida, vaidlustada ning parandada.

 

Veendumused võivad meid lihtsalt vangistada. „Lahendus ei ole aeglasemalt mõelda, vaid kiiremini järele mõelda,“ kõlab Adam Granti tees raamatus „Järelemõtlemise kunst“. See võib olla pagana ebamugav, sest juurdunud seisukohtade või automaatseks drillitud töövõtete kõigutamine tekitab ebakindlust ja tõrget. Granti soovitus on teadvustada seda, mis jääb endiseks: muutus on ahvatlevam ning vastupanu väiksem, kui selles sisaldub järjepidevuse visioon. Kuigi strateegia võib muutuda, jääb meie identiteet alles.

 

Kuidas aga pookida enesetunnetus pigem paindlikkuse ja eluterve järjekindluse külge, selle asemel et lasta end kanda arusaamadel, millest kunagi oli kasu, kuid enam mitte? Grant soovitab läheneda elule ja probleemidele teadlase perspektiivist, esitades küsimusi ja otsides vastuseid eri nurkade alt. Teadlane ei ole üksnes valges kitlis askeldaja laboris, vaid igaüks meist, kes kontrollib hüpoteese ja teeb järeldusi tõendite, mitte eelduste põhjal – seda nii äris, koolis, kodus kui ka ühiskonnas. Paraku kohtume elus märksa enam jutlustamise, süüdistamise ja laveerimisega, mis võivad küll olla tõhusad lühiteed, kuid pikemas plaanis perspektiivitud.

 

Pigem keskendu enda täiustamisele, mitte tõestamisele

 

Selleks, et teadlane saaks meis täisväärtuslikult toimetada, tasub pöörata tähelepanu emotsionaalselt turvalise keskkonna hoidmisele, sest just see soosib kriitilist mõtlemist. Näiteks meeskondades, kus küsimusi, kõhklusi ja vigade tegemist ei materdata ega ka ignoreerita, tehakse kokkuvõttes vähem vigu. See annab arenguhüpeteks märksa suurema eelise.

 

Grant soovitabki oma eksimiste üle eelkõige rõõmustada – kui teadvustad, et oled teinud vea, võta seda kui märki, et sa avastasid midagi uut. Ära karda iseenda üle naerda. See aitab keskenduda rohkem enda täiustamisele ja vähem tõestamisele.

 

Granti üks väärtuslikumaid nõuandeid on luua peale toetava tugivõrgustiku ka vaidlustusvõrgustik. „Jah, sellest on abi, kui kisakoor teid hõisates innustab, aga vajate samuti kriitikuid, kes teis kahtleks.“

 

Soovitan õppida võtma vaidlustest parimat. Vaidlus tähendab konstruktiivset mõttevahetust, kust ei puudu ka nali, ent mis ei lasku solvangute või emotsionaalsete kokkupõrgeteni. See kehtigu ka siis, kui sa vaidled iseendaga!

 

Eriarvamuste kohtlemine respektiga ja püüd mõista teiste vaatenurki nõuab tublisti harjutamist, ent tasub kuhjaga ära olukorras, kus tegemist on juurdunud erimeelsusel põhineva konfliktiga. Kedagi ei saa vägisi panna endaga nõustuma. Küll aga on pea alati võimalik saavutada avatust, ühisosa ning selle kaudu motivatsiooni meelt muuta. Muutlikkust ja määramatust täis ajal on järelemõtlemise kunst olulisemal kohal kui kunagi varem.

Kõik raamatud

Kodukord

1. Äripäeva raamatuklubis ilmub iga kuu (v.a juulis) 1-2 klubiraamatut juhtimise, psühholoogia, müügi, turunduse vms teemal.

2. Kord kuus saadame klubi liikmetele uusi raamatuid tutvustava uudiskirja.

3. Klubi liige saab jooksva kuu klubiraamatud 21% poehinnast odavamalt, peale selle teeme muid sooduspakkumisi.

4. Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta. Kui tellite raamatud kulleriga, on tasu 1,50 eurot.

5. Klubiraamatute eest saab tasuda e-arve püsimaksekorraldusega või arve alusel.

6. Kui soovite kuu klubiraamatutest loobuda, teatage sellest hiljemalt 20. kuupäevaks (juunis ja detsembris 15. kuupäevaks). Loobumiskuupäeva tuletame meelde ka SMS-i teel. Teatamata jätmist peame raamatute tellimiseks.

7. Raamatutest loobumisest saate teatada:
a) klubi kodulehel raamatuklubi.aripaev.ee,
b) telefonil 667 0400 (tööpäeviti kell 9‒17),
c) aadressil [email protected].

8. Klubi liige saab jooksva kuu klubiraamatuid osta ka e-raamatuna, klubihinnaga e-raamatu ostmiseks saadame kuu uudiskirjas lingi ja unikaalse sooduskoodi. E-raamatu ostmine ei tühista paberraamatute tellimust.

9. Kui ostate aasta jooksul vähemalt 6 raamatut, saate lisaks kingituseks valida ühe varem ilmunud klubiraamatu.

10. Raamatuklubist lahkumiseks kirjutage [email protected] või helistage 667 0400 (tööpäeviti kell 9‒17).