Aatomharjumused

Autor: James Clear

Ilmumisaeg: 12.08.2019

Kirjastus: Äripäev

Lehekülgi: 320

 

Olgu missiooniks puusalt paar kilo maha raputada, esimene maraton läbida või töises plaanis uhke kannapööre korraldada, veename end tihti, et suur edu nõuab suuri samme. Tegelikult taandub aga kogu maagia igapäevaharjumustele, mitte kord elus tehtud muudatusele, selgitab James Clear oma raamatus „Aatomharjumused“.

1930ndatel pakkus V. F. Skinner välja sellised mõisted nagu stiimul, vastus ja preemia. Nimelt mõistsid toonased käitumisteadlased, et õige preemia või karistus lükkab meid kindlal viisil tegutsema. Kuigi Skinneri mudel selgitas suurepäraselt, kuidas välised stiimulid inimeste harjumusi mõjutavad, ei aidanud see mõista, kuidas meie mõtted, tunded ja uskumused sellesse keerulisse võrrandisse paigutuvad.

Et seda tühimikku täita, pakub Clear oma „Aatomharjumustes“ välja kognitiiv- ja käitumisteaduse integreeritud raamistiku, mis on üks esimesi, mis võtab arvesse nii väliste stiimulite kui ka sisemiste emotsioonide mõju harjumustele. Ta kirjeldab lihtsalt ning hoogsalt, kuidas ehitada üles paremaid harjumusi ja seda mitte üksnes päevadeks või nädalateks, vaid terveks eluks. Raamatu selgrooks on neljast sammust koosnev harjumuste mudel ‒ signaal, himu, vastus ja preemia, ning neli käitumise muutmise seadust. Kuigi iga tema sõna taga seisavad teaduslikud tõendid, ei ole tegu kaugeltki mitte kuiva akadeemiline uurimuse, vaid ütlemata tõhusa käsiraamatuga.

Aastal 2017 lõi James Clear harjumuste akadeemia, millest sai üks peamisi treeningplatvorme neile, kelle eesmärgiks oli nii isiklikus elus kui ka töises plaanis paremaid harjumusi juurutada. Õigepea asusid Fortune 500 ettevõtted ja plahvatuslikult kasvavad idufirmad oma juhte ja meeskondi just sellesse akadeemiasse koolitustele saatma. Tänaseks on harjumuste akadeemia lõpetanud üle
10 000 juhi, treeneri ja õpetaja.

Hind klubis: 30.50 € Hind poes: 38.50 €

Aatomharjumused

SISUKORD Sissejuhatus. Minu lugu ........................................................... 9 PÕHIALUSED .............................................................................19 Miks tillukesed muudatused toovad suuri muutusi?
  1. Aatomharjumuste üllatav jõud ......................................... 21
  2. Harjumused kujundavad teie identiteeti (ja vastupidi)...... 39
  3. Kuidas saavutada nelja lihtsa sammuga paremad harjumused ........ 53
ESIMENE SEADUS.....................................................................67 Tehke see nähtavaks
  1. Mees, kes ei näinud õigesti ................................................ 69
  2. Parim uue harjumuse tekitamise viis............................... 79
  3. Motivatsioon on ülehinnatud, keskkond on tihti tähtsam.............. 91
  4. Enesekontrolli saladus...................................................... 101
TEINE SEADUS.........................................................................109 Tehke see atraktiivseks
  1. Kuidas teha harjumus vastupandamatuks..................... 111
  2. Sugulaste ja sõprade roll harjumuste kujundamises .... 123
  3. Kuidas leida üles halbade harjumuste põhjused ja need kõrvaldada.......135
KOLMAS SEADUS....................................................................149 Tehke see lihtsaks
  1. Astuge aeglaselt, aga mitte tagasi ................................. 151
  2. Vähima pingutuse seadus.............................................. 159
  3. Kuidas lõpetada kahe minuti reegli abil asjade edasilükkamine.......... 171
  4. Kuidas teha head harjumused paratamatuks ja halvad võimatuks....... 181
NELJAS SEADUS .....................................................................193 Tehke see rahuldust pakkuvaks
  1. Käitumise muutmise kuldreegel................................... 195
  2. Kuidas iga päev headest harjumustest kinni pidada.....207
  3. Kuidas vastutav partner võib kõike muuta.................. 219
EDASIJÕUDNUTE TAKTIKA ..................................................229 Kuidas saada lihtsalt heast tõeliselt suurepäraseks
  1. Kogu tõde talendi kohta (millal geenid loevad ja millal mitte) .............231
  2. Kuldkiharakese reegel. Kuidas säilitada elus ja töös motivatsiooni ..... 243
  3. Heade harjumuste tekitamise pahupool ..................... 253
Kokkuvõte ............................................................................. 265 Püsivate tulemuste saladus .................................................. 265 LISA............................................................................................269 Mida järgmiseks lugeda? ..................................................... 271 Nelja seaduse väikesed õppetunnid ................................... 273 Kuidas neid ideid äris rakendada?...................................... 279 Kuidas neid ideid lastekasvatamises rakendada?.............. 281 Tänusõnad ............................................................................. 283 Märkused ............................................................................... 287

Aatomharjumused

Raimo Ülavere
Kuidas üleöö edu saavutada ja harjumusi muuta?

Autor: koolitaja ja coach Raimo Ülavere

 

Kujuta ette, et oled ruumis, kus sinu ees laual on jääkuubik. Ruumis on –5 kraadi ning suu kaudu hingates näed selgelt oma hingeauru. Jääkuubik laual näeb välja just sobiv, et sellega head värskendavat jooki jahutada. Ja siis hakkab ruumis vaikselt soojemaks minema …

 

–4 kraadi. –3 kraadi. Jääkuubik sinu ees seisab endiselt sama koha peal. –2 kraadi. –1 kraad. Midagi pole muutunud, hingeauru tuleb ikka, jääkuubik seisab. Ja siis on ühtäkki ruumis 0 kraadi. Jääkuubik sinu ees hakkab sulama. Kui siiani ei teinud jääkuubik teist nägugi, siis nüüd toob ainuüksi 1kraadine samm kaasa järsu muutuse jääkuubiku olekus.

 

Üleöö läbimurre. Eespool kirjeldatu on sarnane sellega, kuidas harjumuste muutmisel väikeste sammudega murdepunkti jõuda. Ehkki läbimurre on võtnud kõvasti aega, veelgi enam, suurt hulka väikeseid korduvaid samme, tundub see kõrvalt vaadates üleöö eduna. Sama loogika kehtib enamikku inimesi, loodust ja majandust puudutavate nähtuste puhul: alates kuulsast hokikepi graafikust internetiäris kuni puude kasvamise ja isiklike käitumisharjumuste muutuseni.

 

Parim raamat harjumuste muutusest. James Cleari „Aatomharjumused“ on ehk parim raamat, mida olen seni harjumuste muutmise teemal lugenud. Selle peamine iva seisneb tõdemuses, et edu on igapäevaste harjumuste, väikeste sammude, mitte aga ühekordse üleelusuuruse muutuse tagajärg.

 

Miks see raamat mulle meeldib? Peamiselt kolmel põhjusel: selgus, lihtsus ja … nii päriselu moodi.

 

Selgus. Ma saan raamatut lugedes aru, mis on harjumus, kuidas see tekib ja kuidas seda muuta (kui on vaja). Raamatus on konkreetsed metoodikad, arusaadavad nõuanded, kuidas tekitada – enda vaates – positiivseid harjumusi ning kuidas halbadest – jällegi enda vaates – vabaneda. Erinevalt paljudest eneseabiraamatutest ei kostita Clear lugejaid suurte sõnadega, millel puudub tegelikult igasugune sisu. Pole nõuandeid stiilis „leia oma kirg“, pole ka jutte enda väestamisest (mida iganes see ka ei tähendaks) või seni avastamata sisemise jõu köidikuist vabastamisest. Lühidalt: ma saan aru, mida tegema pean, kui ma tahan harjumust muuta. Ja selline selgus on erakordselt suur väärtus.

 

Lihtsus. Harjumuste muutmise metoodikad on pigem lihtsad. Ei pea tegema radikaalseid elupöördeid, jätma oma senist elu kus seda ja teist ning alustama homsest „parema inimesena“. Clear toob välja konkreetsed nõuanded, kuidas teha muutus nähtavaks, hädavajalikuks – nii et sa ei saa seda tegevust tegemata jätta – ning ka meeldivaks. Harjumuse muutmine ei pea sugugi olema ränkraske kivi mäkke lükkamine.

 

Olge siiski hoiatatud, ehkki metoodikana on harjumuste muutmine lihtne, ei tähenda see paraku seda, nagu oleks harjumuste päriselt muutmine, nende päevast päeva, nädalast nädalasse tegemine alati kerge. Mida selgem ja lihtsam on aga metoodika, plaan, seda tõenäolisem on siiski selle järgimine.

 

Päriselu. „Aatomharjumustel“ on – või vähemasti mulle tundub nii – tugev seos päriseluga. Ja see on ka peamine põhjus, miks ma seda raamatut nii kõrgelt hindan. Clear kirjutab muu hulgas sellestki, kuidas sageli on motivatsiooni ning talendi roll edus selgelt üle hinnatud. Ja kuidas tuleb eelkõige protsessile, tegevustele keskenduda. Sest just tegevused on need, mis sind üldse kuhugi viivad, samal ajal kui tulemus on ainult tegevuste tagajärg, mõõdik. Enamikul juhtudel ei ole edukam ja tulemuslikum see, kes on kaunimalt oma eesmärgid sõnastanud, vaid see, kes on valinud õiged tegevused ning neid ka järjekindlalt teeb. Sammhaaval. Iga päev. Natukene.

Kristel Kont
Edu võti on rutiin

Autor: Kristel Kont

 

Olen harjumuste teemal üksjagu lugenud, sestap olin lausa üllatunud, kuivõrd värske elamuse “Aatomharjumused” mulle pakkus. Kui Charles Duhiggi „Harjumuse jõud“ on vaieldamatult selle valdkonna n-ö teoreetiline “piibel”, siis James Clear annab üksikasjaliku tööriistakasti, kuidas praktikas uusi harjumusi juurutada või vanadest loobuda.

 

Autori sõnul leiavad suured muutused aset mitte järskude murrangutena, vaid väikeste, vaevumärgatavate sammude jadana. Edu võti pole „õige“ eesmärk või raudne tahtejõud – näidake sportlast, kelle eesmärgiks pole võita ja kes ei ole selle nimel valmis iga päev treenima. Edukad on hoopis need, kes on vähem või rohkem teadlikult loonud igapäevased rutiinid ehk automaatsed harjumused, mis aitavad eesmärkideni liikuda.

 

Kuidas seda siis teha? „Aatomharjumuste“ moto võiks kõlada nõnda – kohaleminek on tähtsam kui saavutamine. Sportima hakates on oluline minna ka halva ilma või tujuga spordisaali kohale, kas või viieks minutiks. Nii kinnistame ettekujutust iseendast kui inimesest, kes ka kehval päeval trenni läheb ja mõne aja pärast ei nõua see enam märkimisväärset pingutust.

 

Käitumise muutmine ei tähenda hambad ristis enesepiitsutamist

 

Teiseks oluliseks harjumuste kujundajaks on meid ümbritsev keskkond. See hõlmab nii füüsilist keskkonda kui inimesi meie ümber. Kuna jälgime paratamatult teiste inimeste käitumist, pole paremat viisi uue harjumuse juurutamiseks (või vanast loobumiseks) kui liituda nendega, kes juba soovitud käitumist harrastavad. Eks põhinevad sel loogikal ka väga erinevate eesmärkidega rühmad, alustades kaalujälgijatest ja harrastussportlastest ning lõpetades moodsa aja enesearengu mastermind-gruppidega. Eriti hea, kui meil on rühma liikmetega veel teisigi sarnaseid jooni, mis aitavad nendega samastuda ja ühist identiteeti luua.

 

Ehk kõige enam mõtlemisainet pakkus Cleari mõttekäik sellest, kuidas harjumusi endale meeldivaks kujundada. Käitumise muutmine ei pea tähendama hambad ristis enesepiitsutamist, vaid olema võimalikult rahuldust pakkuv. Seisnegu see siis enese premeerimises või millegi käegakatsutavaks saavutuseks muutmises. Näiteks saab 3-eurose latte ostmata jätmisel mündid tseremoniaalselt hoiupõrsasse lasta või nädala lõpus kogutud raha kontole kanda ning tunda nõnda rõõmu samm-sammult lähenevast unistusest.

 

Väärt mõtlemisainet ja konkreetseid nõuandeid, mis põhinevad Cleari aastatepikkusel tööl iseenda ja teiste harjumustega, leiab sellest pisut enam kui 300-leheküljelisest raamatust hulganisti. Lihtsas, kuid kaugeltki mitte triviaalses vormis väärt lugemine!

Kõik raamatud

Kodukord

1. Äripäeva raamatuklubis ilmub iga kuu (v.a juulis) 1-2 klubiraamatut juhtimise, psühholoogia, müügi, turunduse vms teemal.

2. Kord kuus saadame klubi liikmetele uusi raamatuid tutvustava uudiskirja.

3. Klubi liige saab jooksva kuu klubiraamatud 21% poehinnast odavamalt, peale selle teeme muid sooduspakkumisi.

4. Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta. Kui tellite raamatud kulleriga, on tasu 1,50 eurot.

5. Klubiraamatute eest saab tasuda e-arve püsimaksekorraldusega või arve alusel.

6. Kui soovite kuu klubiraamatutest loobuda, teatage sellest hiljemalt 20. kuupäevaks (juunis ja detsembris 15. kuupäevaks). Loobumiskuupäeva tuletame meelde ka SMS-i teel. Teatamata jätmist peame raamatute tellimiseks.

7. Raamatutest loobumisest saate teatada:
a) klubi kodulehel raamatuklubi.aripaev.ee,
b) telefonil 667 0400 (tööpäeviti kell 9‒17),
c) aadressil [email protected].

8. Klubi liige saab jooksva kuu klubiraamatuid osta ka e-raamatuna, klubihinnaga e-raamatu ostmiseks saadame kuu uudiskirjas lingi ja unikaalse sooduskoodi. E-raamatu ostmine ei tühista paberraamatute tellimust.

9. Kui ostate aasta jooksul vähemalt 6 raamatut, saate lisaks kingituseks valida ühe varem ilmunud klubiraamatu.

10. Raamatuklubist lahkumiseks kirjutage [email protected] või helistage 667 0400 (tööpäeviti kell 9‒17).